Wednesday 17 June 2020

Kursus Bahasa Jepun Awal


Sekitar tahun 2000 aku sebenarnya mendapat pendedahan mengenai bahasa Jepun dari Time Highway Radio (THR). Ada satu slot khas kalau tidak silap dikenali sebagai Subarashi Bangumi yang aku rasa menerima tajaan dari Kedutaan Jepun di Kuala Lumpur. Ibu aku memang berminatlah dengan Jepun ini kerana propaganda Dasar Pandang ke Timur oleh Mahathir Mohamad, perdana menteri Malaysia yang keempat. Beliau menggalakkan rakyat Malaysia mencontohi bangsa Jepun. Baca lanjut di sini.

Jadi, aku membeli buku belajar bahasa Jepun asas. Buku-buku frasa bahasa Jepun ini sudah aku ringkaskan seperti berikut. Ia boleh menjadi rujukan aku kalau aku berasa hendak menyambung kembali pengajian mengenai Jepun atau jika ada keperluan.
Berikut adalah senarai rujukan yang aku sempat salinkan untuk kemudahan. Aku perasan bahawa sekarang ini masa semakin singkat seolah-olah kita tak ada masa. Rasa semacam keberkatan masa kini sudah ditarik balik oleh Tuhan.

Rujukan
  • Happy Buffalo, Sistem Tulisan Bahasa Jepun, 27 Februari 2017 (blogspot)
  • Laman Belajar Bahasa Jepun atas Talian, Happy Buffalo (blogspot)
  • Happy Buffalo, Himpunan Perbendaharaan Kata Bahasa Jepun, 4 Februari 2018 (blogspot)
  • Polaris Star, Subarashii, Hope Faith and Pray, 18 Dec 2010 (blogspot)
Sumber Foto:
  • Sakont Sangkamee via Gary Taxali, Safety Cone, Japanese Pop Art, Japanese Graphic Design, Matchbox Art (Pinterest